Tammikuu 2010

Joulun aika ja uusi vuosi tuo usein mieleeni toiveet ja rukoukset uudesta ja entisen saa jättää taakseen. Konkreettisesti. Uusi lehti elämämme kirjan sivuilla saa kääntyä. Puhdas sivu, jolle ei ole vielä kirjoitettu mitään. Elämämme filmille kuvatut asiat saa ”valottua” Kristuksen työn tähden ja saamme uuden mahdollisuuden taas tänäkin vuonna. Armon sanoma on se, että menneille sivuille ja kuville Jeesuksen veri riittää tänäänkin puhdistamaan meistä kirjoitetut kirjoitukset ja kuvatut asiat. Kristuksen Armo riittää.

Aikuistyöryhmän jouluinen yhteinen hetki puhutteli. Saimme kiittää toisiamme ja jo katsella uusiin näköaloihin. Mieleeni tuli vuosien takaa Vivamossa ollut rikotusta eheäksi kurssi. Viimeisenä iltana menimme hiljaiseen niemeen ja kävimme piiriin. Otimme toisiamme kädestä kiinni ja vasemman käden annoimme kannateltavaksi vasemmalla puolella olevalle ja oikealla kädellä kannattelimme sillä puolella olevan kättä. Saimme olla kannettavina ja kantaa. Yhtä aikaa molempia. Tilanne oli minulle hyvin hoitava. Elämän kivut olivat tuoneet epäluottamusta ihmisiin –Jumalaankin. Oli hoitavaa antaa vasemman kätensä levähtää luottavasti toisen ihmisen kannattelemana ja samalla olla tukena toiselle. Uskon, että Jumala haluaa meitä siihen. Olla kannettavana ja kantaa. Samalla aikaa molempia joka päivä. On Jumalan armoa, että tarvitsemme toisiamme. Kysellään tämän vuoden alussa olenko kannettavana ja saanko kantaa? Uskalletaan luottaa.

Gal.6:2. Kantakaa toistenne kuormia, ja niin te täytätte Kristuksen lain.

Jeesuskin uupui ristin kantamiseen ja niin mekin joskus uuvumme. Siksi tarvitsemme toisiamme kantamaan rukouksin ja joskus ihan konkreettisesti olemaan toisen vierelläkulkijana. Raamattu kehottaakin meitä yhteyteen. Rakastamaan toisiamme Jumalan luomistekoina. Kunnioittamaan eri seurakuntia ja Kristuksen omia sekä niitäkin, jotka eivät vielä tunne pelastuksen lahjaa ja etenkin rukoilla heidän puolesta. Ja soittaa arjen rakkautta..

Room.12:10-15. Olkaa veljellisessä rakkaudessa helläsydämiset toisianne kohtaan; toinen toisenne kunnioittamisessa kilpailkaa keskenänne. Älkää harrastuksessanne olko veltot; olkaa hengessä palavat; palvelkaa Herraa. Olkaa toivossa iloiset, ahdistuksessa kärsivälliset, rukouksessa kestävät. Pitäkää pyhien tarpeet ominanne; harrastakaa vieraanvaraisuutta. Siunatkaa vainoojianne, siunatkaa, älkääkä kirotko. Iloitkaa iloitsevien kanssa, itkekää itkevien kanssa.

Uskon, että Jumala kutsuu meitä vierellä kulkijoiksi yhteyteen toinen toisemme kanssa. Sen olen saanut konkreettisesti nähdä, nyt uutta Sataman valon tilaa laitettaessa. Kuulla eikä vain kuunnella. Pystyä olemaan myös surun ja itkun vaiheessa tai kriisissä olevan vierellä. Kaikki ei jaksa aina iloita ja riemuita. Me saamme olla totta. Hienoa jos näin on jos on aihetta iloon. Sekin on tärkeää. Tai kiittää hiljaa vain siitä, mitä Jumala on. Saimme johdatuksessa satamasta kodikkaammat kauniit tilat ja yhdessä toinen toistamme kantaen ja tukien aloitamme ihan puhtaalta pöydältä – rukoillen. Toiminnan olemme saaneet aloittaa polvirukouksessa kodikkaissa lämpimissä tiloissa.

Monet ihmiset on Sataman valon työn kautta saaneet löytää pelastuksen lahjan ja kiertäessäni muualla Suomessa olen ollut kiitollinen siitä, että olen saanut olla seurakuntia rohkaisemassa lähtemään liikkeelle kansan pariin. Uusia ovia on auennut evankeliumin eteenpäin viemiseksi ja siitä olen ollut syvästi kiitollinen Jumalalle. Me ei tiedetä, miten kauan vielä on aikaa ennenkuin Jeesus tulee omiaan noutamaan. Siksi koen tärkeäksi olla tässä työssä kertomassa ristin ja veren evankeliumia. Perus sanomaa. Armosta. Jumala on luvannut sitoutua Sanaansa.

Uskon vahvasti evankeliumin Sanan voimaan. Suurin hengellinen tehtäväni on kuitenkin olla lapsilleni äiti ja siskoilleni sisar ja naapureilleni naapuri. Evankeliumia on elää itse siitä armon voimasta. Jumala tekee mitä tahtoo kauttamme. Me emme voi tietää tai määritellä miten Hän haluaa meitä käyttää. Ollaan ihminen ihmiselle.

Lähes kymmenen vuoden rukouksen jälkeen seminaarit hyväksikäytetystä toipumiseen on nyt auenneet. Jeesus haluaa vapauttaa sidottuja ja särjettyjä ehjään elämään – sekä palvelijoikseen.

1.Kor.16:9 sillä minulle on avautunut ovi suureen ja hedelmälliseen työhön, ja vastustajia on paljon.